Håll seglarfysiken i vinter

Det nyckfulla vintervädret innebär ofta mindre tid till sjöss. Därför är det viktigt att ha en plan för att hålla seglarfysiken på topp även på vintern. Här bjuder vi på några enkla övningar och tipsar om hur man håller motivationen uppe.

Planera din träning

En tydlig träningsplan ökar chansen att nå ditt mål. Planera din träning utifrån din tid och dina förutsättningar – och se till att sätta upp mål som känns realistiska. Ett smart grepp är att börja med ett långsiktigt mål och sedan sätta upp mätbara delmål som hjälper dig nå hela vägen dit. Glöm inte att även planera in vilodagar!

Håll motivationen uppe

Det absolut bästa sättet att hålla motivationen på topp är att se konkreta resultat. Därför är det helt avgörande att du håller dig till din träningsplan och inte låter tidspress och annat komma i vägen. Ett tips är att hitta en träningskompis­ –  ­på så vis kan ni peppa varandra.

Tänk på kosten

Kosten är minst lika viktig som själva träningen. För att bli både starkare och uthålligare som seglare krävs en blandning mellan konditionsträning och styrketräning. Vid konditionsträning med hög intensitet är kolhydrater den viktigaste energikällan. Vid styrketräning är proteiner viktiga eftersom de hjälper till att bygga upp kroppens muskler. Glöm inte att dricka vatten!

Några enkla övningar

Vid segling utsätts framförallt bål, rygg, ben, axlar och armar för stor belastning. Här listar vi några övningar du enkelt kan utföra hemma:


  • Bergsklättrare
    Tränar bålmusklerna och hjälper dig få upp pulsen. Så här gör du:

    1. Ställ dig i en plankposition med rak rygg och spänd mage.
    2. Lyft ena knät mot bröstet samtidigt som du behåller magen spänd och ryggen rak.
    3. Kom tillbaka till startpositionen och upprepa samma rörelse med det andra benet.


  • Helkroppslyft
    Liknar klassiska rygglyft, men aktiverar även musklerna kring rumpa och baksida lår. Så här gör du:

    1. Lägg dig platt på mage med armarna sträckta rakt över huvudet. Håll nacken rak och spänn blicken i marken.
    2. Lyft ben och armar samtidigt.
    3. Kom tillbaka till startpositionen och upprepa samma rörelse.


  • Triangelarmhävning
    Klassisk armhävning med twist. Tränar även axelpartiet. Så här gör du:

    1. Ställ dig i plankposition. Ett tips om du vill göra övningen enklare är att ställa dig på knäna istället för på tårna.
    2. Forma händerna till en triangel i höjd med bröstet. Tummar och pekfingrar ska mötas.
    3. Spänn bål och rygg, samtidigt som du sänker kroppen ner mot golvet.
    4. Pressa dig upp till startposition igen och upprepa övningen så många gånger du orkar.


Lycka till!

 

Om oss

MUSTO – VÄRLDENS BÄST BALANSERADE SJÖKLÄDER

För att få fram den optimala balansen mellan torrhet, värme, smidighet, passform och funktionella detaljer krävs det erfaren- het från alla typer av segling. Från jolleseglarens specifika krav på rörlighet och torrhet till oceanseglarens högt ställda förväntningar på ett ställ som håller kylan och vattnet ute år efter år.

På Musto har vi all den erfarenhet och kunskap som behövs (och ofta lite till) för att ge dig precis de sjökläder du behöver för just din typ av segling.

Frågor och funderingar

Vänligen kontakta oss via:

Mail: webshop@musto.se
Tel: +46 31 914500

Följ oss på instagram